هادی اکبری
۰۳ آذر ۱۴۰۰

چرا مشتری نداریم؟

0 دیدگاه
چرا مشتری نداریم

چرا مشتری نداریم؟

امروزه با افزایش تعداد عرضه کنندگان و رقابتی تر شدن بازار ها فرآیند جذب و خلق مشتریان برای هر کسب و کاری تبدیل به یک چالش بزرگ شده است. مهم نیست چه اندازه تجربه و قدمت داشته باشیم اگر برنامه منسجمی برای یافتن مشتری بصورت مستمر نداشته باشیم بزودی از بازار حذف خواهیم شد.

در این مقاله قصد داریم به تحلیل مسئله مشتری یابی بپردازیم و در نهایت با ارائه راهکار های کامالا کاربردی و مناسب بازار ایران به شما کمک کنیم همواره جریان ثابتی از مشتریان با کیفیت داشته باشید.

واقعا چرا مشتری کم شده ؟

این سوالی است که اکثر صاحبان کسب و کار مطرح می کنند. آیا این مسئله واقعا وجود دارد؟ آیا واقعا تعداد مشتریان کمتر از قبل شده؟ آیا خریداران کاهش یافته اند؟.

آمار و ارقام خلاف  این ادعا را ثابت می کند.مشتریان همچنان مشغول تامین نیازهای خود هستند اما گویا رفتار آنان کمی تغییر کرده است.حتی در روزهای بحرانی هم شاهد افزایش گردش مالی در کسب و کارهای موفق هستیم بنظر می رسد آنچه که تغییر بسیاری کرده رفتار مشتریان نسبت به گذشته است نه توان خرید آنها. در حقیقت مشتریان ترجیح می دهند اصولی تر و آگاهانه تر خرید کنند. مشتری آگاه و دانا از کسب و کارهای ساختار یافته و با کیفیت خرید می کنند.

مشتری با کیفیت از فروشنده با کیفیت خرید می کند.

 در روزهایی که بحران های مختلف مثل کرونا، افزایش قیمت و تورم بودیم.کسب وکارهای ضعیف و غیر اصولی مشکل بسیار جدی در بحث جذب مشتری داشتند علت اصلی آن ناکارآمدی شیوه های بازاریابی و خدمات مشتریان در کسب و کارهایی است که یا سنتی هستند و یا با وجود مدرن بودن زیر ساخت ها و تفکر سنتی و کم بازده خود را دارند.

مهمترین وظیفه مدیر یک کسب و کار

فارغ از زمان هایی که بحران های مختلف گریبان کسب و کارها را می گیرد باید به این نکته توجه دانست که بیشترین آسیب را از نگرش تفکرات غلط و نادرست مدیران کسب و کارها دریافت می کنیم. من در مواجه با اکثر آنها به این نکته پی برده ام که بزرگترین ضعف آنان نداشتن تفکر بازاریابی است. آنها یا تلاش های خاصی را جذب مشتری انجام نمی دهند و منتظر هستند تا مشتری خودش آنها را پیدا کرده و خرید کند. یا تلاش های آنان، اغلب ناقص و غیر اصولی است بهترین وظیفه یک مدیر تمرکز بر بازاریابی و جذب مشتریان است باید بیش از 70 درصد منابع از قبیل زمان، ارزش و تمرکز و بودجه خود را برای یافتن مشتریان قرار دهیم.

این کاری است که تمام برندهای مطرح دنیا انجام می دهند حتی کمپانی های بزرگی مانند اپل و سامسونگ برنامه بسیار قدرتمند و ساختار یافته ای برای جذب مشتری دارند.

چطور مشتری جذب کنیم؟

اما در شرایط خاص ایران چه استراتژی داشته باشیم؟

تورم، مسائل اقتصادی، سیاسی، افزایش قیمت دلار و نوسانات ارزی، تصمیمات نادرست مسئولین وعدم حمایت دولت از کسب و کارها و … اینها اتفاقاتی است که هیچ انسان خردمندی نمی تواند منکر آنان شود. اینکه ما در ایران شرایط سختی برای کسب و کار داریم به هیچ کسی پوشیده نیست.

واقعیت این است که ما مقصر خیلی از اتفاقات نیستیم اما خودمان هم به انداره کافی و درست و حسابی تلاش نمی کنیم.

باید بپذیریم دنیا تغییر کرده و باید ما هم تغییر کنیم. مشتری رکن اصلی کسب و کار است و باید نیازها و دغدغه های او را ملاک استراتژی و برنامه ریزی های خود قرار دهیم. بازاریابی بدون توجه به نیازهای مشتری از بخش تولید و بخش ارائه خدمات پس از فروش بی معنی است. بسیاری از کسب وکارها هیچ زیر ساختی برای اینکه مشتری را راضی نگه دارند در اختیار ندارند آنها یا در بخش فروش و یا در بخش خدمات پس از فروش ضعف های بزرگی دارند که مشتری نمی تواند ترغیب شود آنها را برای دریافت خدمات و محصولات انتخاب کند.

جمع بندی

 برای داشتن یک جریان دائم از مشتریان در کسب و کارتان باید:

  1. تفکر و باورهایی که ناشی از این است که مشتری وجود ندارد یا مشتری کم شده است را کنار بگذارید.
  2. نهایت تمرکز و تلاش خود را برای جذب مشتریان جدید بکار بگیرید.
  3. برای رضایتمندی و خدمات با کیفیت به مشتریان خود همواره در تلاش باشید.

هادی اکبری

مربی فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم مشاوره

نام و نام خانوادگی(Required)